Nedostatok jódu v tehotenstve môže ohroziť zdravie bábätka

Nedostatok jódu v tehotenstve môže ohroziť zdravie bábätka

Aj keď je obdobie tehotenstva pre väčšinu žien úžasné, pre telo je to značná záťaž.  Organizmus matky aj plodu potrebuje pre správne fungovanie a vývoj dostatok výživy, vitamínov a minerálov. Veľmi dôležitý je jód, ktorého deficit môže vážne poškodiť vývin plodu aj novorodenca. Jód by teda mali v dostatočnej miere užívať nie len tehotné, ale aj dojčiace ženy.

Nedostatok jódu môže spôsobiť hormonálne zmeny, spomalenie metabolizmu i poruchy kardiovaskulárneho systému. Jód v tehotenstve je mimoriadne dôležitý pre celý metabolizmus, predovšetkým pre hormóny štítnej žľazy, ktoré regulujú energetickú rovnováhu v tele a tým aj fyzický vývoj. Štítna žľaza počas tehotenstva pracuje na plné obrátky a preto potrebuje jód ako palivo pre správnu produkciu hormónov.

Prečo je jód v tehotenstve dôležitý?

Nedostatok jódu v tehotenstve môže spôsobiť poškodenie mozgu a dokonca kreténizmus. Ak budete trpieť deficitom jódu počas tehotenstva a dojčenia, ohrozený je mentálny aj fyzický vývin plodu aj dieťaťa. Nedostatok jódu môže spôsobiť aj problémy so sluchom a rečou, ktoré môžu u dieťaťa nastať neskôr v živote. Prísun jódu je preto potrebné zabezpečiť vhodnou stravou s vyšším obsahom jódu, ako napríklad morské ryby, ale aj doplnkami výživy. 

Jód v tehotenstve

Riziká nedostatku jódu v tehotenstve


  • poškodenie mozgu, buď vyvíjajúceho sa plodu, alebo už narodeného dieťaťa,
  • porucha psychických funkcií dieťaťa,
  •  poruchy vývoja kostry,
  •  srdcové poruchy,
  • pokles inteligencie dieťaťa,
  • vyššie riziko porúch v ďalšom priebehu života.

Ako sa prejavuje nedostatok jódu v tehotenstve

Hlavný príznakom nedostatku jódu je zvýšená alebo znížená funkcia štítnej žľazy. Tá môže spôsobiť výkyvy váhy alebo zväčšenie štítnej žľazy, takzvaná struma, a s ňou súvisiace problémy s dýchaním, vrátane dýchavičnosti. Nedostatok jódu môže spôsobiť aj ďalšie komplikácie počas tehotenstva. Všeobecne odporúčaná denná dávka jódu pre tehotné a dojčiace ženy je 250 mikrogramov.

Jód v strave

Ľudské telo jód neprodukuje, preto ho musíme prijímať prostredníctvom stravy. Tým zabránime vzniku jeho nedostatku. Jód sa nachádza vo viacerých potravinách, medzi tie najbohatšie patria: morské ryby (hlavne treska), morské riasy, jodidovaná soľ, v menšej miere aj vajcia a sušené slivky. Čoraz obľúbenejšie je dopĺňanie jódu prostredníctvom výživových doplnkov.

100 % organický jód v doplnku Jódaqua

Jódaqua je výživový doplnok s biologicky aktívnym jódom, pričom jeho nadbytok telo prirodzene vylúči, takže užívanie je bezpečné. Stačí ho denne pridať do vody alebo iného nápoja a vypiť, čím pokryjete dennú potrebu jódu. Ide o prírodnú minerálnu vodu, ktorá okrem jódu obsahuje aj ďalšie minerálne látky prospešné pre zdravie matky a dieťaťa.